North Country

Nu börjar snart North Country på 3an, om en halvtimme för att vara exakt.
Filmen är inspirerad av en verklig händelse och det är Charlize Theron som spelar huvudrollen.
Det är en film som jag har velat sett ett bra tag nu och jag ser fram emot att slänga mig i soffan med en popcornpåse om en halvtimme!

"I mitten av 80-talet råkade en ensamstående mor ut för grova sexuella trakasserier på sin arbetsplats, ett lokalt gruvbolag. Detta ledde till att hon tog upp kampen tillsammans med sina kvinnliga arbetskamrater mot bolagsledningen.
"

"Josey Aimes pojkvän har slagit henne en gång för mycket och hon sticker med ungarna hem till föräldrarna i Minnesota. Vill man se en stark tolkning av en tuff kvinna som slår tillbaka, och Charlize Theron i Oscarklass, är det bara att boka biljetter, skriver vår recensent."

"Joseys mamma blir glad över dotterns hemkomst, medan den gruvarbetande pappan muttrar något om att pojkvännen kanske kommit på henne med en annan. Den bräckliga far-dotter-relationen blir inte bättre av att Joseys gruvarbetande väninna Glory får henne att börja jobba i gruvan.
I gruvan är det hårt att vara tjej. Josey antastas av den sliskige (före detta pojkvännen) Bobby, men ingen tror henne när hon berättar om det. Då säger hon upp sig och lämnar in en diskrimineringsanmälan. Åklagare White måste dock hitta ytterligare två kvinnor som vågar lämna in anmälningar för att fallet ens ska tas upp."

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (bara för mig)

Bloggadress:

Say what's on your mind, baby!
Trackback