Vad är en hjälte?

Idag hade vi mössprovning. Klassen kunde inte komma överrens om vad som skulle stå på mössan  - SMBF ? M & L ? Människokunskap ? Ledarskap ? Ja alternativen var många och det slutade med att tre stycken skrev Ledarskap, fem stycken skrev M & L och jag, ensam, valde SMBF. Förvånande nog kunde vi faktiskt enas om en färg på diamanten. Eftersom att vårt program är ett nytt specialutformat program är det ingen klass som tagit studenten från vår linje och den finns inte med i listan med de typiska "program-färgerna". Förhoppningsvis har vi nu startat en trend och kommer finnas med i broschyren nästa år under programmet Människokunskap och Ledarskap.

På svenskalektionen pratade vi om hjältar. Vad är en hjälte? En seriefigur med superkrafter som ständigt räddar världen? En känd eller högt uppsatt person som är en förebild? Eller kanske en närstående person som man älskar?
Vem är en hjälte för dig? Vilka egenskaper har en hjälte?
Min hjälte är en så kallad vardagshjälte. Min hjälte är min mamma. Hon är den som räddar mig när jag behöver räddas. Hon är den som står kvar, fast som ett berg, vad som än händer. Hon är den som tar hand om mig, den som hjälper mig igenom allting, den som aldrig sviker eller lämnar - vad jag än gör.


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (bara för mig)

Bloggadress:

Say what's on your mind, baby!
Trackback